Κανονισμός εσωτερικής λειτουργίας σχολειου

2ο Δημοτικό Σχολείο Φιλιατών , Ν. Θεσπρωτίαςσχολείο μπροστινή όψη

Επιτροπή Σύνταξης Σχεδίου Κανονισμού Εσωτερικής Λειτουργίας σύμφωνα με την υπ' αριθμ. 13/Ο8-05-14 πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων:
1.Κάμτσιος Σπυρίδων.
2.Μπλαντζούκας Ιωάννης.

Τον Κανονισμό εισηγήθηκαν αρχικά οι εκπαιδευτικοί: Κάμτσιος Σπυρίδων, Μπλαντζούκας Ιωάννης ύστερα από ανάθεση που τους έγινε με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων του σχολείου τον μήνα Μάρτιο του 2014.

Ο Κανονισμός Εσωτερικής Λειτουργίας συζητήθηκε και εγκρίθηκε με την υπ' αριθμ. 13/Ο8-05-14 πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων του 2ου Δ.Σ. Φιλιατών

«Με τον όρο "σχολικός κανονισμός" εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου. Οι συνθήκες αυτές πρέπει να αποβλέπουν στη διαμόρφωση ενός παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος το οποίο θα εξασφαλίζει τη συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, με αμοιβαίο σεβασμό, με ανοχή και αναγνώριση. Στο πλαίσιο αυτό ο όρος "σχολική πειθαρχία" αποκτά δημοκρατικό περιεχόμενο και αναδεικνύεται σε βασικό ποιοτικό στοιχείο του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου» (ΥΠΑΙΘ).

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας 2ου Δημοτικού Σχολείου Φιλιατών Ν. Θεσπρωτίας

Το Σχολείο μας, στο πλαίσιο του νόμου περί των εσωτερικών κανονισμών Λειτουργίας Σχολείων του Υπουργείου Παιδείας, όρισε τους δικούς του εσωτερικούς κανονισμούς λειτουργίας.
Ο παρών «εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας», είναι σύμφωνος με την ισχύουσα νομοθεσία, τις εγκυκλίους και οδηγίες των εκπαιδευτικών αρχών, τις αποφάσεις συλλογικών οργάνων (Σύλλογοι Διδασκόντων κλπ.). Περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, στηρίζοντας την εφαρμογή τους στον αμοιβαίο σεβασμό, στη συλλογική συνείδηση, στη συναίνεση και συμμετοχή στη διαμόρφωση των συνθηκών της σχολικής ζωής, χωρίς όμως να θέτει εμπόδια στην ελεύθερη έκφραση και στον πλουραλισμό απόψεων.
Έτσι, διαμορφώνεται στο σχολείο ένα παιδαγωγικό και διδακτικό κλίμα που συμβάλλει στην αποφυγή εντάσεων και συγκρούσεων και διευκολύνει την ανενόχλητη, μεθοδική και αποτελεσματική λειτουργία του. Με εύλογες, γενικά αποδεκτές, κατανοητές και εφαρμόσιμες διατάξεις, ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας ενθαρρύνει την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας του μαθητή, προάγει τη συλλογική λειτουργία, παράλληλα με την ατομική αναγνώριση και την έννοια της ατομικής ευθύνης, διαμορφώνοντας ένα «υγιές» σχολικό και μαθησιακό περιβάλλον και προσδίδοντας δημοκρατικό περιεχόμενο στη σχολική ζωή.

Φιλοσοφία και Σκοπός του κανονισμού

Με τον όρο "σχολικός κανονισμός" εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις, για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου. Οι συνθήκες αυτές πρέπει να αποβλέπουν στη διαμόρφωση ενός παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος το οποίο θα εξασφαλίζει τη συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, με αμοιβαίο σεβασμό, με ανοχή και αναγνώριση. Στο πλαίσιο αυτό ο όρος "σχολική πειθαρχία" αποκτά δημοκρατικό περιεχόμενο και αναδεικνύεται σε βασικό ποιοτικό στοιχείο του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου.
Η σχολική κοινότητα είναι μία οργανωμένη ομάδα, που έχει όλα τα χαρακτηριστικά της κοινωνίας. Το σχολείο προετοιμάζει τους νέους να ενταχθούν ομαλά στην κοινωνία. Η εσωτερική οργάνωση της σχολικής ζωής οφείλει να εκπαιδεύει και να διαπαιδαγωγεί σύμφωνα με τα πρότυπα και τις ανάγκες της δημοκρατικής κοινωνίας. Η δημοκρατική οργάνωση της σχολικής κοινότητας προϋποθέτει κανόνες, όρια, κατανομή ρόλων και ευθυνών, ιεραρχική διάρθρωση της ομάδας. Ειδικά στην εκπαίδευση η ισοπέδωση πρέπει να αποφεύγεται επιμελώς. Κάθε μαθητής είναι μια ξεχωριστή και ανεπανάληπτη προσωπικότητα, που δικαιούται να την εκφράζει και να την αναπτύσσει ελεύθερα μέσα στην ομάδα. Επίσης, ο μαθητής δικαιούται να απαιτήσει ατομική αναγνώριση και προσωπική ολοκλήρωση με τους ρυθμούς και τις δικές του δυνατότητες.
Παράλληλα το σχολείο οφείλει να προσέξει την κοινωνική διάσταση του μαθητή ως μέλους της ομάδας. Έτσι καταξιώνεται η προσωπικότητα του μαθητή, αποκτά κοινωνική υπόσταση και καλλιεργεί συλλογική συνείδηση. Το άτομο καταξιώνεται ως μέλος της ομάδας. Εκεί ζει, αποκτά γνώσεις και πείρα, καλλιεργεί συναισθήματα, αξιοποιεί και χαίρεται τα επιτεύγματα των άλλων, καταθέτει τα δικά του, ζει από την ομάδα, την υπερασπίζεται και, αν χρειαστεί, είναι πρόθυμος να υποβληθεί σε θυσίες γι' αυτήν. Το σχολείο λοιπόν, με την αγωγή που προσφέρει, έχει το δύσκολο ρόλο να συμβιβάσει το άτομο με την κοινωνία. Το άτομο έχει το δικαίωμα να απαιτεί σεβασμό και να του δίνεται η δυνατότητα να αναπτύσσει δημιουργικές πρωτοβουλίες. Δικαιούται δηλαδή ελευθερία, η οποία γεννά ασφάλεια και υπευθυνότητα. Αλλά και η κοινωνία νομιμοποιείται να απαιτήσει τη συνεισφορά του ατόμου στην ομαλή λειτουργία της. Αυτό αποτελεί μία μεγάλη δυσκολία στην αγωγή την οποία ασκεί το σχολείο, γιατί οφείλει να συνδυάσει την ελευθερία με την κοινωνική ευθύνη.
Γι' αυτό ο σχολικός κανονισμός δεν πρέπει να έχει στατικό χαρακτήρα και τη μορφή ενός απλού καθηκοντολογίου, αλλά να συνδέεται δυναμικά με το περιβάλλον και την εποχή και να ενσωματώνει όχι μόνο την οργανωτική άποψη της σχολικής πειθαρχίας αλλά και την παιδαγωγική. Επομένως, ένας σχολικός κανονισμός, που δε θα θεωρεί τη σχολική πειθαρχία ως αυτοσκοπό αλλά μέσο παιδαγωγικό για την ομαλή σχολική ζωή και την ανάπτυξη της προσωπικότητας κάθε ατόμου, θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένος στην ιδιαίτερη κατάσταση, που προκύπτει κάθε φορά από την παιδαγωγική αποστολή κάθε βαθμίδας και σχολείου, να σχετίζεται άμεσα με την επικαιρότητα να έχει δυναμικό χαρακτήρα, να είναι προϊόν συνεργασίας και συναίνεσης μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας, να προϋποθέτει συγκεκριμένους τρόπους και μέσα πειθαρχίας με έμφαση στην πρόληψη και όχι στη θεραπεία, να αφήνει περιθώρια για αυτόνομη λειτουργία των μαθητών, να προάγει την προσαρμογή και την υπευθυνότητα και, τέλος, να περιέχει λογικές, γενικά αποδεκτές, κατανοήσιμες και εφαρμόσιμες διατάξεις.
Με τη σύνταξη του παρόντος κανονισμού λειτουργίας επιδιώκεται ο καθορισμός των ορίων, των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων, των οποίων η γνώση και η τήρηση από Μαθητές, Γονείς, Σύλλογο Διδασκόντων και Διεύθυνση συμβάλλει στον περιορισμό των ασαφειών και της άγνοιας, που αντιστρατεύονται την ομαλή λειτουργία της σχολικής κοινότητας. Άλλωστε οι κανόνες, που διατυπώνονται στον παρόντα κανονισμό, είτε υπαγορεύονται από το υφιστάμενο νομικό καθεστώς, που η πολιτεία έχει θεσπίσει, είτε απορρέουν από άγραφους κανόνες συμπεριφοράς, που ούτως ή άλλως ισχύουν στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Φιλιατών και εκφράζουν τον ευσυνείδητο εκπαιδευτικό και τον "καλόν καγαθόν" μαθητή.

Πρωινή προσέλευση

Η έγκαιρη προσέλευση των μαθητών, εκπαιδευτικών και Διευθυντή στο σχολείο δείχνει ότι όλοι αναγνωρίζουν πόσο σημαντικό ρόλο έχει το σχολείο και πόσος σεβασμός πρέπει να επιδεικνύεται στην ευταξία του μέσα από την αυτοπειθαρχία ενός εκάστου. Σε αντίθετη περίπτωση ευτελίζεται το κύρος του σχολείου και απαξιώνεται ο ρόλος του. Η πρωινή συγκέντρωση μπροστά στο Διευθυντή και το Σύλλογο Διδασκόντων αποτελεί εισαγωγή στην εκπαιδευτική διαδικασία. Είναι η μοναδική ευκαιρία, όπου όλη η σχολική κοινότητα μπορεί να είναι συγκεντρωμένη. Η παρουσία Διευθυντή και Διδασκόντων δίνει το αναγκαίο κύρος στη συλλογική λειτουργία του σχολείου. Πέραν του φιλικού χαιρετισμού γίνονται οι αναγκαίες ανακοινώσεις και επισημάνσεις και η ψυχολογική προετοιμασία για το εκπαιδευτικό έργο, που θα ακολουθήσει.

Συνεπώς:
? Ο Διευθυντής οφείλει να βρίσκεται στη θέση του 15-20 λεπτά πριν την έναρξη του σχολικού προγράμματος, για να αντιμετωπίσει οποιοδήποτε πρόβλημα θα μπορούσε να αποτελέσει εμπόδιο στην ομαλή λειτουργία του σχολείου.
? Οι Διδάσκοντες κατά την πρώτη διδακτική ώρα είναι απαραίτητο να βρίσκονται στο σχολείο έγκαιρα, διότι είναι άκρως παιδαγωγικό να τους βρίσκουν οι μαθητές στη θέση τους. Σε περίπτωση που δε θα βρίσκονται στο σχολείο στις 8 π.μ. εξαιτίας εκτάκτου γεγονότος, που τους καθυστερεί έστω και για λίγα λεπτά, θα ενημερώνουν τη Διεύθυνση τηλεφωνικώς. Η αργοπορία δημιουργεί προβλήματα. Δεν είναι παιδαγωγικό για το ίδιο πρόβλημα να υπάρχει άλλη ρύθμιση για τους διδάσκοντες και άλλη για τους μαθητές.
? Η άφιξη των μαθητών το πρωί ολοκληρώνεται έως τις 8.10 που χτυπά το κουδούνι. Η έγκαιρη προσέλευση βοηθά στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου. Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την άφιξή τους, δεν εισέρχονται στο χώρο του σχολείου και αποχωρούν μόλις χτυπήσει το κουδούνι της έναρξης των μαθημάτων.

Πρωινή προσευχή
Όλοι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί, που έχουν μάθημα την πρώτη ώρα, πρέπει να παρευρίσκονται στην πρωινή προσευχή. Οι ετερόδοξοι μαθητές παρίστανται χωρίς συμμετοχή. Οι ίδιοι μαθητές κατά την ώρα του μαθήματος των θρησκευτικών δεν περιφέρονται εκτός αίθουσας διδασκαλίας αλλά παρακολουθούν διδασκόμενο μάθημα σε άλλο τμήμα. Προαιρετικά και με μία σειρά που μπορεί να οριστεί κάθε φορά προσέρχεται στο μικρόφωνο ένας μαθητής

Αναχώρηση από το σχολείο

? Οι μαθητές σε καμία περίπτωση δε φεύγουν πριν από τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια.
? Αν παρουσιαστεί ανάγκη αναχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια) γίνεται πάντοτε με τη συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα και, φυσικά, αφού έχει ενημερωθεί, γι' αυτό ο δάσκαλος της τάξης και ο διευθυντής.
? Οι μαθητές που συνοδεύονται καθημερινά κατά την αναχώρησή τους ή τους παραλαμβάνει Ταξί ή λεωφορείο, δε φεύγουν ποτέ από το σχολείο πριν την άφιξη του συνοδού ή των μέσων μεταφοράς τους.
? Οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί μεριμνούν για την ασφαλή αποχώρηση των παιδιών έως και 5 λεπτά μετά τη λήξη των μαθημάτων.
? Οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν την τελευταία ώρα αποχωρούν από την τάξη αφού έχουν αποχωρήσει όλοι οι μαθητές από αυτή.
? Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο λειτουργίας βαραίνει αποκλειστικά το γονέα/κηδεμόνα. Οι γονείς-κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους και να ενημερώνονται από τις ανακοινώσεις του σχολείου.
? Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την αναχώρησή τους, τους περιμένουν έξω από την είσοδο του σχολείου και πρέπει να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή τους. Κάθε καθυστέρηση δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών που σχολούν, αλλά και για όσους συνεχίζουν το μάθημα.

Ημερήσιο Διδακτικό Ωράριο
Το ημερήσιο διδακτικό ωράριο, διαμορφώνεται ως εξής:
? υποδοχή των μαθητών στο σχολείο: 08.00΄- 08.10΄
? έναρξη 1ης διδακτικής περιόδου: 08.10΄
? λήξη υποχρεωτικού προγράμματος- αποχώρηση μαθητών:
-12:25 για τις Α΄ και Β΄ τάξεις (πεντάωρο)
-13:15 για τις Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις (εξάωρο)
-14:00 για τις Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις (εφτάωρο)

Λειτουργία Ολοήμερου Προγράμματος:
-12:35 για τις Α΄ και Β΄ τάξεις
-13:20 για τις τις Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις
- λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου Προγράμματος: 16.15΄

Η κατανομή των διδακτικών ωρών και των διαλειμμάτων του σχολείου, καθώς και η διάρκειά τους, παρουσιάζονται στον παρακάτω πίνακα:
ΩΡΕΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑ
08.00΄- 08.10΄ 10΄ Υποδοχή μαθητών
08.10΄- 09.40΄ 90΄ 1η διδακτική περίοδος
09.40΄- 10.00΄ 20΄ Διάλειμμα
10.00΄- 11.30΄ 90΄ 2η διδακτική περίοδος
11.30΄- 11.45΄ 15΄ Διάλειμμα
11.45΄- 12.25΄ 40΄ 5η ώρα
12.25΄- 12.35΄ 10΄ Διάλειμμα
12.35΄- 13.15΄ 40΄ 6η ώρα
13.15΄- 13.20΄ 5΄ Διάλειμμα
13.20΄- 14.00΄ 40΄ 7η ώρα
Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος
ΟΛΟΗΜΕΡΟ
12:35΄ - 13:15΄ 40΄ 1η ώρα
13:15΄ - 13:20΄ 5΄ Διάλειμμα
13:20΄ - 14:00΄ 40΄ 2η ώρα
14.00΄- 14.40΄ 40΄ Φαγητό
14.40΄- 14.50΄ 10΄ Διάλειμμα
14.50΄- 15.30΄ 40΄ 3η ώρα
15.30΄- 15΄.40΄ 10΄ Διάλειμμα
15.40΄- 16.15΄ 35΄ 4η ώρα

Υγεία μαθητών

Οι γονείς έχουν την υποχρέωση να προσκομίσουν κατά την αρχή του σχολικού έτους τις απαιτούμενες από το νόμο ιατρικές γνωματεύσεις ή βεβαιώσεις για τις οποίες ενημερώνονται από τη Δ/νση. Ακόμη κρίνεται σκόπιμο για την προστασία του μαθητή και εφόσον συμφωνούν οι γονείς, αν υπάρχει οποιοδήποτε άλλο πρόβλημα υγείας, που δεν καλύπτεται από κατά νόμο ιατρικές βεβαιώσεις, να ενημερώνεται τουλάχιστον η Διεύθυνση του σχολείου και ο εκπαιδευτικός φυσικής αγωγής του σχολείου. Στην αρχή του σχολικού τους ο ι μαθητές της Α΄, Γ΄ και Ε΄ τάξης του σχολείου οφείλουν να προσκομίσουν ατομικό δελτίο υγείας (Α.Δ.Υ.), ώστε να μπορούν να παρακολουθήσουν το μάθημα της Φυσικής Αγωγής.

Εγγραφές ? Μετεγγραφές

? Η εγγραφή των μαθητών γίνεται κάθε Ιούνιο.
? Ο μαθητής εγγράφεται από τον κηδεμόνα του αυτοπροσώπως.
? Σε περίπτωση διάστασης των γονέων θα πρέπει να δηλωθεί υπεύθυνα ποιος έχει τη γονική επιμέλεια.
? Ο κηδεμόνας δηλώνει την ακριβή διεύθυνση της κατοικίας του καθώς και αριθμό τηλεφώνου κατοικίας και χώρου εργασίας, για να υπάρχει άμεση δυνατότητα επικοινωνίας σε περίπτωση που αυτό επιβάλλεται.
? Η εγγραφή του μαθητή στο σχολείο σημαίνει και αποδοχή εκ μέρους του και των κηδεμόνων του όλων των όρων του παρόντος κανονισμού, που απορρέουν από την υπάρχουσα σχολική νομοθεσία.

Σχολικές Εορτές

? Διοργάνωση σχολικής εορτής την παραμονή 28ης Οκτωβρίου και 25ης Μαρτίου.
? Ανήμερα της 17ης Νοεμβρίου διοργάνωση γιορτής.
? Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί προσέρχονται κανονικά στο σχολείο (8 π.μ.) και παρακολουθούν την εορτή. Οι τάξεις που θα αναλάβουν την παρουσίαση των εορτών καθορίζονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων.

Παρελάσεις

? Η συμμετοχή στις παρελάσεις της 28ης Οκτωβρίου και της 25ης Μαρτίου είναι υποχρεωτική και ο απαιτούμενος αριθμός μαθητών εξασφαλίζεται:
? Με επιλογή μαθητών από τον εκπαιδευτικό φυσικής αγωγής του σχολείου.
? Με εκδήλωση ενδιαφέροντος μαθητών που επιθυμούν να παρελάσουν, αν οι διδάσκοντες δεν επιλέξουν τη δυνατότητα που προαναφέρθηκε.
? Με κλήρωση σε περίπτωση που δε συμπληρωθεί ο απαιτούμενος αριθμός.

Ενημέρωση γονέων - υποχρεώσεις γονέων
Το σχολείο αποδίδει μεγάλη σημασία στην επικοινωνία και εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών μας για δύο κυρίως λόγους:
α. Επειδή πιστεύει ότι ο γονέας αποτελεί την τρίτη κορυφή του παιδαγωγικού τριγώνου Μαθητής - Γονέας -Σχολείο.
β. Επειδή αποτελεσματικός στις σχέσεις του με το παιδί του και το σχολείο είναι ο ενημερωμένος γονέας.

? Ο κηδεμόνας δικαιούται να έχει πλήρη και υπεύθυνη ενημέρωση για το μαθητή αλλά οφείλει και ο ίδιος να ενημερώνει το σχολείο για θέματα, που μπορεί να επηρεάζουν την επίδοση ή τη συμπεριφορά του μαθητή στο σχολείο.
? Στο τέλος του πρώτου τριμήνου και μετά την καταχώριση της βαθμολογίας από τους εκπαιδευτικούς καλούνται οι κηδεμόνες των μαθητών για ενημέρωση και τους επιδίδεται ο ατομικός έλεγχος προόδου του μαθητή.
? Οι διδάσκοντες οφείλουν να δίνουν σαφείς απαντήσεις και για τις τέσσερις παραμέτρους αξιολόγησης (επίδοση, επιμέλεια, φοίτηση, συμπεριφορά) των μαθητών τους. Προς τούτο κρίνεται σκόπιμο ο κάθε διδάσκων να διατηρεί προσωπικό αρχείο, όπου θα καταγράφει τις παρατηρήσεις του, για να μπορεί να περιγράφει στο γονέα τεκμηριωμένα το μαθητή του.
? Κάθε διδάσκων έχει την υποχρέωση μία (1) ώρα κάθε εβδομάδα να δέχεται γονείς μαθητών. Το πρόγραμμα των ωρών επίσκεψης ανακοινώνεται στην αρχή του διδακτικού έτους.
? Για διευκόλυνση της λειτουργίας του σχολείου, σε περίπτωση που για οποιονδήποτε λόγο ο μαθητής δεν προσέρχεται στο σχολείο ο κηδεμόνας οφείλει να ενημερώνει τη διεύθυνση του σχολείου και τον εκπαιδευτικό του τμήματος.
? Σε περίπτωση που μαθητής επιθυμεί να αποχωρήσει από το σχολείο για οποιονδήποτε λόγο, πρέπει να απευθύνεται στη Δ/νση του σχολείου. Η Δ/νση θα επικοινωνεί με τον κηδεμόνα και στη συνέχεια θα δίνεται ή όχι η δυνατότητα αποχώρησης (Π.Δ.201/1993 άρθρο 13).
? Κάθε φορά που δημιουργείται ένα θέμα το οποίο σχετίζεται με ένα συγκεκριμένο μαθητή, ενημερώνεται ο κηδεμόνας, που με τη σειρά του οφείλει να συνεργαστεί με το σχολείο.
? Ο κηδεμόνας οφείλει να φροντίζει για την ευπρεπή ενδυμασία του παιδιού του και να του επισημαίνει την υποχρέωσή του για κόσμια συμπεριφορά στο σχολικό χώρο.
? Σε περίπτωση που μαθητής επιφέρει φθορά στη σχολική περιουσία, κινητή και ακίνητη, αυτή θα κοστολογείται και ο γονέας οφείλει να καταθέσει στη σχολική επιτροπή το κόστος της αποκατάστασης. Σε περίπτωση που οι μαθητές ενός τμήματος αναλαμβάνουν συλλογικά την ευθύνη της φθοράς, τότε το ποσό επιμερίζεται σε όλους του μαθητές του τμήματος και ο κάθε κηδεμόνας καταβάλλει το ανάλογο ποσό. Επιμερισμός δαπανών αποκατάστασης γίνεται και όταν οι φθορές γίνονται σε κοινόχρηστους χώρους, εφ' όσον αναληφθεί συλλογική ευθύνη.
? Η ευθύνη για τη μη έγκαιρη προσέλευση και την ασφάλεια των μαθητών, που δεν προσέρχονται έγκαιρα (8 π.μ.) ανήκει στους κηδεμόνες και σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να μετακυλίεται στη Δ/νση και στο Σύλλογο Διδασκόντων με το επιχείρημα "Τι πειράζει να γίνονται δεκτά τα παιδιά και όταν καθυστερούν;". Η αποδοχή του "επιχειρήματος" βάλλει κατά της ευταξίας, της ευπρέπειας και της παροχής ποιοτικής διδασκαλίας στη σχολική μονάδα.
? Για τη συμμετοχή των μαθητών σε σχολικές εκδηλώσεις εκτός νομού ο κηδεμόνας οφείλει να προσκομίζει ο ίδιος το εγκριτικό σημείωμα, σχέδιο του οποίου θα του χορηγεί το σχολείο. Παράλληλα το σχολείο έχει υποχρέωση να του κοινοποιεί το πρόγραμμα της σχολικής εκδήλωσης.
? Φυσικοί κηδεμόνες του μαθητή είναι ο πατέρας και η μητέρα. Σε περίπτωση που ζουν σε άλλη πόλη, ορίζουν οι ίδιοι με έγγραφη δήλωσή τους τον κηδεμόνα. Ακόμη σε περίπτωση διάστασης θα πρέπει να προσκομίζεται στο σχολείο η δικαστική απόφαση, που ορίζει την επιμέλεια του μαθητή.

Παιδαγωγικός έλεγχος-κυρώσεις

Είναι αυτονόητο ότι οι ποινές ως εξωτερικό κίνητρο έχουν φτωχά αποτελέσματα στην αλλαγή της συμπεριφοράς των μαθητών και, ως εκ τούτου, δεν προκρίνονται παρά ως η έσχατη επιλογή των εκπαιδευτικών. Εντούτοις, οι μαθητές πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει κάποιες επιπτώσεις ανάλογα με τη σοβαρότητά της, ώστε να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες.
Στο παιδαγωγικό αυτό πλαίσιο οι ποινές που μπορεί να επιβληθούν είναι οι:
α. Παρατήρηση
β. Επίπληξη
γ. Παραπομπή στον διευθυντή
δ. Ενημέρωση γονέων
ε. Ενημέρωση Συλλόγου Διδασκόντων
στ. Ενημέρωση Σχολικού Συμβουλίου
ζ. Αλλαγή τμήματος
η. Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος
Αρμόδια όργανα για την επιβολή των ποινών των περιπτώσεων α, β και γ είναι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου? της περίπτωσης δ ο διευθυντής με τον εκπαιδευτικό της τάξης? των ε, στ και ζ ο διευθυντής και ο σύλλογος διδασκόντων και της η ο σύλλογος διδασκόντων με τη συναίνεση του γονέα.
Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.

Αίθουσες διδασκαλίας

Βασική φροντίδα του σχολείου είναι και:
1. Η προστασία της υγείας των μαθητών και εκπαιδευτικών.
2. Η διαφύλαξη της καθαριότητας και ευπρέπειας της αίθουσας καθώς και η αποτροπή ζημιών της σχολικής περιουσίας.
3. Η παιδαγωγική μέριμνα αποτροπής έστω και ασήμαντης λαθροχειρίας, που είναι δυνατό να διαπραχθεί σε μια ελάχιστη στιγμή αδυναμίας.

Για τους λόγους αυτούς κατά τα διαλείμματα προκύπτουν ως αναγκαιότητα οι εξής ρυθμίσεις:
α. Όλες οι αίθουσες διδασκαλίας παραμένουν κλειστές.
β. Ο κάθε διδάσκων έχει ένα προσωπικό κλειδί με το οποίο έχει τη δυνατότητα να ανοίγει οποιαδήποτε αίθουσα.
γ. Με το χτύπημα του κουδουνιού οι διδάσκοντες οδεύουν έγκαιρα προς τις αίθουσες
και εισέρχονται μαζί με τους μαθητές σ' αυτές. (Υπ. απόφ.105657/2002).
δ. Μετά το πέρας του μαθήματος και το χτύπημα του κουδουνιού για διάλειμμα ο διδάσκων φροντίζει, ώστε οι επιμελητές να ανοίγουν τα παράθυρα, για να αεριστεί η
αίθουσα, και όλοι οι μαθητές να βγουν στους κοινόχρηστους χώρους.
ε. Τελευταίος βγαίνει ο διδάσκων, ο οποίος και κλειδώνει την πόρτα, αφού πρώτα σβήσει τα φώτα.

Ευπρέπεια σε ώρα διδασκαλίας

Η τάξη, η ησυχία και το ήρεμο κλίμα μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας είναι προϋποθέσεις αρμονικής συνεργασίας όλων των μελών της ομάδας. Αν δεν εξασφαλιστούν τέτοιες συνθήκες, δεν είναι δυνατό να παραχθεί σοβαρό σχολικό έργο ούτε στο γνωστικό ούτε στο συναισθηματικό ούτε στον ψυχοκινητικό τομέα της μάθησης. Είναι απαραίτητη η δημιουργία παιδαγωγικού περιβάλλοντος μέσα στο οποίο οι μαθητές θα ασκηθούν, ώστε να έχουν το ανάλογο αποτέλεσμα. Συνεπώς:

1. Ο διδάσκων αφήνει έξω από την αίθουσα την οποιαδήποτε προσωπική του μέριμνα
και αγκαλιάζει με την καρδιά του όλους τους μαθητές.
2. Οι μαθητές κάθονται πάντα στην ορισμένη θέση τους, που έχει καταγραφεί και στο
σχετικό διάγραμμα της αίθουσας.
3. Δε συνομιλούν μεταξύ τους, διότι ο θόρυβος δεν προάγει τη μυσταγωγία της μάθησης. Συνομιλούν μόνο με το διδάσκοντα.
4. Δεν τρώνε ή δε μασούν τσίχλα κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
5. Οι παρατηρήσεις εκ μέρους του διδάσκοντα για τη συμπεριφορά τους γίνονται απόλυτα σεβαστές. Για οποιαδήποτε διαφωνία, αφού πρώτα συμμορφωθούν με αυτό που τους υποδεικνύει ο διδάσκων, έχουν το δικαίωμα να απευθυνθούν στη Διεύθυνση του σχολείου.
6. Ο διδάσκων οφείλει να μην ειρωνεύεται μαθητή αλλά και ο μαθητής να σέβεται απόλυτα το διδάσκοντα και να μην τον προκαλεί.
7. Είναι αδιανόητο οι μαθητές κατά την ώρα του μαθήματος να πετούν μπαλάκια από
χαρτί ο ένας στον άλλο, τη στιγμή που ο διδάσκων γράφει στον πίνακα ή συμβουλεύεται τις σημειώσεις του.
8. Χωρίς άδεια του διδάσκοντος δε σηκώνονται από τις θέσεις τους και πολύ περισσότερο δεν κυκλοφορούν στην αίθουσα.
9. Δε ζητούν από το διδάσκοντα ευκαίρως - ακαίρως να βγαίνουν από την αίθουσα δήθεν για επείγουσα ανάγκη.
10. Ελέγχουν απόλυτα τη συμπεριφορά τους, δεν αντιμιλούν στο διδάσκοντα, προσέχουν τις εκφράσεις τους, δεν παίζουν με τα νεύρα του διδάσκοντος, γιατί αυτό έχει επιπτώσεις στην ποιότητα διδασκαλίας. Ο διδάσκων βρίσκεται στην αίθουσα κυρίως για να κάνει μάθημα και για να ασχολείται μόνο δευτερευόντως με την παρεκκλίνουσα συμπεριφορά κάποιων, που δεν προσαρμόζονται εύκολα στη σχολική πραγματικότητα.
11. Οι μαθητές συμμετέχουν στο μάθημα και δεν παρίστανται απλώς στην αίθουσα διδασκαλίας.

Συμπεριφορά στην τάξη
? Με το χτύπημα του κουδουνιού οι μαθητές πρέπει να είναι καθισμένοι στα θρανία τους με τη διάταξη που έχει ορίσει ο εκπαιδευτικός της τάξης. Με την είσοδο του καθηγητή πρέπει να είναι έτοιμοι για την έναρξη του μαθήματος.
? Είναι όλοι υπεύθυνοι για την καθαριότητα του πίνακα, των θρανίων και γενικά της αίθουσας.
? Το μάθημα τελειώνει με το χτύπημα του κουδουνιού, αλλά δεν αποχωρεί κανείς πριν δοθεί η άδεια από τον εκπαιδευτικό.
? Το φιλικό κλίμα μέσα στην τάξη είναι επιθυμία όλων. Δεν πρέπει όμως οι μαθητές να ξεπερνούν τα όρια της ευπρέπειας. Για να μιλήσει κάποιος μαθητής στην τάξη, σηκώνει το χέρι και περιμένει να του δοθεί ο λόγος.
? Η αυθάδεια και οι αντιρρήσεις που διατυπώνονται με αγένεια θεωρούνται κακή συμπεριφορά

Συμπεριφορά προς τους συμμαθητές

? Οι μαθητές πρέπει να σέβονται τη γνώμη και την ιδιαίτερη προσωπικότητα των άλλων. Δεν κάνουν ειρωνικά σχόλια , κακόβουλη ή προσβλητική κριτική.
? Η χωρίς άδεια χρήση ή φθορά προσωπικών αντικειμένων των συμμαθητών τους είναι σοβαρά παραπτώματα και τιμωρούνται αυστηρά, ακόμη και αν γίνονται ως παιχνίδι.
? Οι φραστικές προσβολές, οι ύβρεις και, πολύ περισσότερο, η σωματική βία κατά των συμμαθητών είναι απαράδεκτες πράξεις, που επηρεάζουν πολύ τον χαρακτηρισμό της διαγωγής. Το ίδιο απαράδεκτες πράξεις θεωρούνται και η διάδοση φημών, ο αποκλεισμός συμμαθητή από ομαδικές εκπαιδευτικές ή ψυχαγωγικές δραστηριότητες ή η παρακίνηση τρίτων για την απομόνωση αυτών.
? Δεν επιτρέπεται :
- Να χτυπάμε, να κλωτσάμε, να σπρώχνουμε, να προκαλούμε πόνο ή τραυματισμό.
- Να λέμε στους άλλους να μην κάνουν έναν συμμαθητή μας παρέα. Να ακολουθούμε έναν συμμαθητή, ή να τον κοιτάζουμε επίμονα και απειλητικά, ή να λέμε άσχημα πράγματα για έναν συμμαθητή πίσω από την πλάτη του.
- Να κρύβουμε, να λερώνουμε, να κλέβουμε ή να καταστρέφουμε πράγματα κάποιου συμμαθητή μας. Να απειλούμε έναν συμμαθητή μας να μας φέρει χρήματα ή να μας δώσει πράγματα.
- Να κοροϊδεύουμε, ή να λέμε προσβλητικά / υποτιμητικά σχόλια, για τη φυλή, την καταγωγή, την οικογένεια, την οικονομική κατάσταση, το ντύσιμο, ή την εμφάνιση κάποιου.
- Να βρίζουμε, να ειρωνευόμαστε, να κάνουμε χειρονομίες, να γράφουμε άσχημα πράγματα για έναν συμμαθητή.
- Να αγγίζουμε έναν συμμαθητή μας με τρόπο που του είναι δυσάρεστος.
- Να λέμε ψέματα, να απειλούμε έναν συμμαθητή μας ότι αν καταδώσει κάποια άσχημη συμπεριφορά μας θα του κάνουμε κακό.
- Είναι σημαντικό να φερόμαστε φιλικά σε όλους τους μαθητές σε όλες τις στιγμές, τόσο μέσα στο σχολείο, όσο και εκτός σχολείου.
Αν δούμε κάποιον συμμαθητή μας να φέρεται άσχημα σε κάποιον άλλο, δεν γελάμε και δεν τον υποστηρίζουμε. Δεν μένουμε αδιάφοροι. Δεν είμαστε αθώοι παρατηρητές, αλλά έχουμε υποχρέωση να υπερασπιστούμε ή να πάρουμε το μέρος του συμμαθητή μας.
? Οι μαθητές οφείλουν να σέβονται και να τηρούν τους παραπάνω κανόνες συμπεριφοράς προς τους συμμαθητές τους και πέραν των σχολικών ωρών, όπως επίσης και εκτός των χώρων του Σχολείου.

Καθαριότητα σχολικού χώρου

Σαφέστατο δείγμα του πολιτιστικού επιπέδου ενός χώρου και κυρίως του σχολικού είναι η καθαριότητα. ΣΤΟ σχολείο περνούμε πολλές ώρες καθημερινά και πρέπει να το αγαπούμε και να το φροντίζουμε, όπως το σπίτι μας. Εξάλλου η εμφάνιση και γενικά η ποιότητα του περιβάλλοντος στο οποίο ζούμε αντανακλά το επίπεδο του πολιτισμού μας. Περιοδικά λοιπόν όλοι οι μαθητές συμβάλλουν στην αναβάθμιση της πολιτιστικής εικόνας του σχολείου. Φροντίζουν, ώστε ο σχολικός χώρος (αυλή, διάδρομοι, τάξεις, αποχωρητήρια κ.τ.λ.) να είναι πάντοτε καθαρός. Δεν ρίχνουν σκουπίδια, αλλά χρησιμοποιούν τα ειδικά καλάθια των αχρήστων. Διατηρούν το χώρο κάτω από το θρανίο καθαρό. Δε γράφουν και δεν χαράσσουν πάνω στα θρανία ή τις καρέκλες, τους πίνακες ή τους τοίχους. Διατηρούν τις κουρτίνες καθαρές.

Η περιοδικότητα αυτή μπορεί να εξασφαλιστεί με την αφιέρωση ενός πενταλέπτου από οποιαδήποτε διδακτική περίοδο ενός τμήματος για καθαριότητα (περισυλλογή σκουπιδιών από τον αύλειο χώρο και τους εσωτερικούς κοινόχρηστους χώρους).

Σχολική ιστοσελίδα

Το σχολείο διαθέτει και λειτουργεί επίσημη ιστοσελίδα και Υπεύθυνος για τη διαχείριση είναι ο κ Μπλαντζούκας Ιωάννης Κάθε εκπαιδευτικός του σχολείου μπορεί να αναρτά σε συνεννόηση με τον υπεύθυνο στους διαδικτυακούς τόπους του σχολείου ό,τι θεωρεί σχετικό με το εκπαιδευτικό έργο του σχολείου. Οι αναρτήσεις των εκπαιδευτικών γίνονται επώνυμα και αυτοί φέρουν την ευθύνη γι' αυτές. Για κάθε άλλη ανάρτηση υπεύθυνος είναι ο διαχειριστής της ιστοσελίδας.
Με ευθύνη των εκπαιδευτικών μπορεί να γίνονται αναρτήσεις και από τους μαθητές της τάξης τους. Και σε αυτή την περίπτωση την ευθύνη της ανάρτησης έχει ο εκάστοτε εκπαιδευτικός και όχι οι μαθητές.
Οι εκπαιδευτικοί παροτρύνονται να κάνουν χρήση των επίσημων ιστοτόπων του σχολείου και να εμπλέκουν τους μαθητές σε αυτές χωρίς αυτό να αποκλείει τη λειτουργία δικών τους ιστοτόπων.
Οι αναρτήσεις στους επίσημους διαδικτυακούς τόπους του σχολείου απηχούν τις απόψεις μόνο των συγγραφέων αυτών και σε καμία περίπτωση αυτές του σχολείου ή του Συλλόγου Διδασκόντων.
Στους επίσημους διαδικτυακούς τόπους του σχολείου αναρτώνται ανακοινώσεις που επιθυμεί να δημοσιοποιήσει ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων.
Ο Διευθυντής και όλο το προσωπικό μεριμνά για την ασφάλεια των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων των μαθητών στο Διαδίκτυο και ακολουθεί τις σχετικές οδηγίες του ΠΣΔ.

Καθήκοντα Διδασκόντων

Οι εκπαιδευτικοί επιτελούν έργο υψηλής κοινωνικής ευθύνης. Στο έργο τους περιλαμβάνεται η εκπαίδευση, η διδασκαλία και η διαπαιδαγώγηση των μαθητών. Ακόμη ο ρόλος του εκπαιδευτικού μέσα στη σχολική κοινότητα είναι ηγετικός και η επίδρασή του καθοριστική. Εκτός από τη διδασκαλία των μαθημάτων, διαπαιδαγωγεί με το παράδειγμα και την καθημερινή του παρουσία. Επομένως οι υποχρεώσεις του δεν περιορίζονται ούτε στην άρτια επιστημονική του κατάρτιση ούτε στην αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας του. Επεκτείνονται και πολύ πέρα από αυτά:
? Προσέρχονται έγκαιρα στο σχολείο και δεν παραβιάζουν το χρόνο έναρξης και λήξης των μαθημάτων.
? Παρίστανται στην πρωινή σύναξη των μαθητών.
? Με το χτύπημα του κουδουνιού οδεύουν προς τις αίθουσες διδασκαλίας.
? Δεν είναι επιτρεπτή η έξοδος μαθητή από την αίθουσα για οποιονδήποτε λόγο πλην εξαιρετικής ολιγόλεπτης περίπτωσης.
? Ενημερώνουν τους γονείς και κηδεμόνες, σύμφωνα με το πρόγραμμα, για το ήθος και την επίδοση των μαθητών.
? Επιμελούνται την ποιοτική διδασκαλία των αντικειμένων τους.
? Σέβονται απόλυτα το χρόνο διαλείμματος των μαθητών.
? Προσέχουν το ύφος και τη μορφή της γλώσσας που χρησιμοποιούν και συμπεριφέρονται με σεβασμό προς τους μαθητές.
? Προσέρχονται στο σχολείο με κόσμια εμφάνιση και δεν καπνίζουν στο σχολικό χώρο έχοντας υπόψη ότι δημιουργούν πρότυπα αναφοράς στους μαθητές.
? Οφείλουν, και όταν ακόμη δεν είναι εφημερεύοντες, να ελέγχουν τους μαθητές, όταν αντιλαμβάνονται οποιαδήποτε εκτροπή τους.
? Φροντίζουν για την ασφάλεια των μαθητών και την τήρηση της τάξης κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο σχολείο και κατά την πραγματοποίηση εκδηλώσεων που γίνονται με ευθύνη του σχολείου.
? Εξασφαλίζουν την ευταξία μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας και στο σχολικό χώρο με τήρηση των κανόνων δημοκρατικής συμπεριφοράς. Παράλληλα προσπαθούν να ευαισθητοποιήσουν τους μαθητές σε θέματα που αφορούν την καθαριότητα, την υγιεινή και την αισθητική του χώρου στον οποίο φοιτούν.
? Καλλιεργούν συνειδητά το αίσθημα της αυτοπειθαρχίας και της κοινωνικής συνείδησης στους μαθητές υπογραμμίζοντας ότι η ευταξία συντελεί στην αποδοτική λειτουργία του σχολείου στο γνωστικό τομέα.
? Σέβονται την προσωπικότητα, τις ιδιαίτερες ανάγκες και τις κοινωνικές, πολιτιστικές, θρησκευτικές ή φυλετικές ιδιαιτερότητες του μαθητή.
? Η δίκαιη συμπεριφορά του εκπαιδευτικού πρέπει να επιβεβαιώνεται καθημερινά στην πράξη με τα εξής στοιχεία:
α. τρόπος αντιμετώπισης του μαθητή
β. τρόπος αξιολόγησης και βαθμολόγησης
γ. τρόπος με τον οποίον εκτονώνει τις εντάσεις, που παρουσιάζονται στο τμήμα.
δ. η αποφασιστικότητα με την οποία αντιμετωπίζονται οι δυσλειτουργίες.
ε. προβλήματα που μπορούν να αντιμετωπιστούν μέσα στο τμήμα δεν πρέπει να μεγεθύνονται φθάνοντας μέχρι τη Διεύθυνση.

? Σε περίπτωση συμμετοχής σε απεργία ή στάση εργασίας ενημερώνουν τη Δ/νση του σχολείου πριν από τις 8 πμ. Σε περίπτωση μη ενημέρωσης θα θεωρούνται απόντες και η απουσία τους μπορεί να δικαιολογηθεί κατά την κείμενη νομοθεσία με κανονική ή αναρρωτική άδεια29.
? Πέραν τούτων για καθήκοντα - αρμοδιότητες Διδασκόντων, το έργο του Συλλόγου Διδασκόντων και τα καθήκοντα και αρμοδιότητες του Συλλόγου Διδασκόντων ισχύουν στην καθημερινή πρακτική λειτουργία του Σχολείου όλα όσα αναφέρονται στην εκπαιδευτική νομοθεσία και ιδιαίτερα στην Υπουργική απόφαση

Καθήκοντα Διευθυντή του Σχολείου

Ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας βρίσκεται στην κορυφή της σχολικής κοινότητας και είναι διοικητικός αλλά και επιστημονικός παιδαγωγικός υπεύθυνος στο χώρο αυτό. Ειδικότερα ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας:
α) Καθοδηγεί τη σχολική κοινότητα ώστε να θέσει υψηλούς στόχους και να εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις για την επίτευξή τους για ένα σχολείο δημοκρατικό και ανοικτό στην κοινωνία.
β) Καθοδηγεί και βοηθά τους εκπαιδευτικούς στο έργο τους, και ιδιαίτερα τους νεότερους, αναλαμβάνει πρωτοβουλίες εκπαιδευτικού και παιδαγωγικού χαρακτήρα και οφείλει να αποτελεί παράδειγμα.
γ) Φροντίζει ώστε το σχολείο να γίνει στοιχειώδης μονάδα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών σε θέματα διοικητικά, παιδαγωγικά και επιστημονικά.
δ) Προΐσταται των εκπαιδευτικών και συντονίζει το έργο τους. Συνεργάζεται μαζί τους ισότιμα και με πνεύμα αλληλεγγύης. Διατηρεί και ενισχύει την συνοχή του Συλλόγου Διδασκόντων, αμβλύνει τις αντιθέσεις, ενθαρρύνει τις πρωτοβουλίες των εκπαιδευτικών, εμπνέει και παρέχει θετικά κίνητρα σ΄ αυτούς.
ε) Ελέγχει την πορεία των εργασιών και κατευθύνει τους εκπαιδευτικούς ώστε να ανταποκρίνονται έγκαιρα στις υποχρεώσεις που ανέλαβαν. Τέλος, αξιολογεί τους εκπαιδευτικούς, όπως η νομοθεσία ορίζει, έχοντας ως γνώμονα της αξιολόγησής του τους στόχους της αξιολόγησης.
? Όταν ο Διευθυντής επικοινωνεί με τους μαθητές, όταν απευθύνεται σ' αυτούς ή αντιμετωπίζει ειδικά ζητήματα, πρέπει να δείχνει αγάπη, ενδιαφέρον και φροντίδα γι αυτούς. Η παιδαγωγική του ευθύνη είναι να διδάξει στην πράξη τους δημοκρατικούς κανόνες οργάνωσης της κοινωνίας του σχολείου.
? Ακραία συμπεριφορά προς τους μαθητές, με αυταρχικό πνεύμα και χαρακτηρισμούς απαξιωτικούς και προσβλητικούς, πρέπει να θεωρείται αρνητικό στοιχείο. Περισσότερο πρέπει να χρησιμοποιεί τον έπαινο, τις παραινέσεις, τις συμβουλές και, γενικότερα, θετικά κίνητρα.
? Ο Διευθυντής στις σχέσεις του με τους μαθητές δεν πρέπει να δείχνει έλλειψη ενδιαφέροντος για όσα γίνονται στο σχολείο ούτε να αμελεί να κάνει αισθητή την παρουσία του. Αποκλίσεις από τους κανόνες του σχολείου και γενικά τη σωστή μαθητική συμπεριφορά τις παρατηρεί, τις αντιμετωπίζει με παιδαγωγική ευθύνη, κάνει τις αναγκαίες υποδείξεις, ανακαλεί στην τάξη αυτούς που διέπραξαν παραπτώματα και, αν χρειαστεί, τους τιμωρεί. Ο γενικός κανόνας ο οποίος πρέπει να ισχύει είναι ότι τα θετικά κίνητρα είναι περισσότερο αποτελεσματικά από τα αρνητικά. Ο Διευθυντής πρέπει να έχει υπόψη του ότι οι παρατηρήσεις, οι υποδείξεις, η αποδοκιμασία πράξεων και φαινομένων ή ακόμη και η επιβολή ποινής εντάσσονται μέσα στα καθήκοντά του και απορρέουν από το ρόλο του. Όταν απαιτείται να κάνει χρήση αυτού του δικαιώματος, οφείλει να το πράξει, γιατί διαφορετικά η ανοχή σε ακραία φαινόμενα μπορεί να λειτουργήσει αρνητικά για τη συνοχή και την αποτελεσματικότητα του σχολείου.
? Η πρόσβαση των μαθητών στο Γραφείο του Διευθυντή πρέπει να γίνεται σχετικά άνετα. Η συζήτηση με τους μαθητές και η επικοινωνία μαζί τους πρέπει να γίνονται ελεύθερα αλλά και με τον πρέποντα σεβασμό εκ μέρους τους. Η επικοινωνία αυτή δε σημαίνει υιοθέτηση της απόλυτης ισοπέδωσης, η οποία αποδυναμώνει την παιδαγωγική λειτουργία του ρόλου του. Η δημοκρατική επικοινωνία έχει κανόνες και όρια συμπεριφοράς, αναγνωρίζει ρόλους και απαιτεί από τους φορείς διάθεση να υπερασπιστούν το ρόλο τους.
? Ο Διευθυντής οφείλει να μη διαφοροποιεί κατά περίπτωση τη συμπεριφορά του προς τους μαθητές, γιατί θέτει υπό αμφισβήτηση τη δικαιολογημένη απαίτηση για ισότιμη και δίκαιη συμπεριφορά προς όλους. Οφείλει να χρησιμοποιεί με δικαιοσύνη και χωρίς διακρίσεις τα οποιασδήποτε μορφής κίνητρα, θετικά ή αρνητικά.
? Ο Διευθυντής έχει τακτική επαφή με τους γονείς επιδιώκοντας την ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας ανάμεσα στο σχολείο και την οικογένεια. Με τη συνεργασία και την κοινή προσπάθεια επιλύονται καλύτερα και αποτελεσματικότερα τα προβλήματα που παρουσιάζονται. Οι αποφάσεις του Διευθυντή του σχολείου για θέματα που αφορούν άμεσα τους γονείς και τους μαθητές έχουν μεγαλύτερο κύρος, όταν προκύπτουν ύστερα από συνεργασία με τους γονείς.
? Ο Διευθυντής φροντίζει ώστε στην επικοινωνία του με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, τους γονείς, τους μαθητές και τα άλλα μέλη της σχολικής κοινότητας να εξασφαλίζει την "έντιμη" διοικητικά και παιδαγωγικά σχέση, να αναγνωρίζει και να κατοχυρώνει το ρόλο της κάθε πλευράς. Κάθε παράγοντας της σχολικής κοινότητας ασκεί έναν ιδιαίτερο ρόλο, που έχει το δικό του περιεχόμενο και τη δική του σημασία.
? Ο Διευθυντής του σχολείου πρέπει να έχει την ικανότητα να κατανοεί το σημαντικό ρόλο του ανθρώπινου παράγοντα για την ομαλή λειτουργία του σχολείου, να παραδέχεται και να εκτιμά την προσωπικότητα του άλλου, να αναπτύσσει θετικές στάσεις απέναντι στους υφισταμένους του και να ικανοποιεί βασικές ανάγκες τους.

Σχολικές εκδρομές

Οι σχολικές εκδρομές είναι η οργανωμένη από το σχολείο ομαδική μετάβαση σε τόπους που βρίσκονται σε μικρή ή μεγάλη απόσταση από τη σχολική μονάδα με χαρακτήρα παιδαγωγικό και εκπαιδευτικό, κοινωνικοποιητικό και ψυχαγωγικό. Συνδυάζουν τη μάθηση και ενημέρωση με τη διασκέδαση, την «απόδραση» από τη ρουτίνα του σχολείου και τη σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ μαθητών και μαθητών ? εκπαιδευτικών, που είναι ζητούμενα και τα δύο για την πιο ομαλή και δημοκρατική λειτουργία των σχολικών μονάδων, ενώ παράλληλα πολλαπλές πηγές πληροφόρησης και εκπαίδευσης, εκτός των φυσικών συνόρων του σχολείου, ενσωματώνονται στην καθημερινή λειτουργία. Οι σχολικές εκδρομές εγκρίνονται από το Σύλλογο των Διδασκόντων και κατά τα προβλεπόμενα από την εκπαιδευτική νομοθεσία.

Βιβλιοθήκη

Το 2ο Δημοτικό Σχολείο Φιλιατών διαθέτει μια πλούσια βιβλιοθήκη. Η σύγχρονη βιβλιοθήκη του Σχολείου διαθέτει στη συλλογή της περίπου 1050 τίτλους βιβλίων. Ο χώρος της βιβλιοθήκης προσφέρεται στους μαθητές και στο εκπαιδευτικό προσωπικό, με στόχο τη διάδοση της πληροφορίας, την υποστήριξη του αναλυτικού προγράμματος και τη διδασκαλία δεξιοτήτων διαχείρισης της πληροφορίας μέσα σε ένα ελκυστικό περιβάλλον μάθησης . Για την ομαλή λειτουργία της βιβλιοθήκης υπάρχει σχετικός «κανονισμός βιβλιοθήκης» που περιέχει τους όρους χρήσης υλικού και εξοπλισμού, τους οποίους οφείλουν να τηρούν οι μαθητές-χρήστε .

Αναθεώρηση του Κανονισμού

Ο παρών Κανονισμός Εσωτερικής Λειτουργίας συντάχθηκε σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και τα απορρέοντα εξ αυτής. Αν όμως από το νόμο ή την εμπειρία της εφαρμογής του παρόντος Κανονισμού προκύψει ανάγκη αναθεώρησης άρθρου ή ευρύτερης ενότητας αυτού, το Σχολείο υποχρεούται να προβεί στην αναμόρφωσή τους.